suntliv

Alla inlägg den 22 juli 2009

Av suntliv - 22 juli 2009 18:39

Torghandel. Köpte ljuvliga vaxbönor i dag. Sommarkänsla. :) Mums.

Av suntliv - 22 juli 2009 18:00

Hej, i dag har vi varit på äventyr med arbetet. Trevlig tur och på hemvägen hamnade vi på ett ställe med mysiga, fina, billiga grejor så jag köpte en del. :)

Hushållsrullehållare med ängel on top, värmeljusstakar (5 resp 10 kr/st!), fina kort m.m Jag blev så glad. Ska mysa till det inför hösten. STOPP OCH BELÄGG! Ok, jag vet jag vet. det är den 22 juli. Inte höst. ;-)

Kram från mig.

Av suntliv - 22 juli 2009 17:13

Tänkte först berätta om något tråkigt. I affären på hemvägen såg jag ett ´spöke´. Ja hon ser ut som ett. Siliva. Silvia som flyttade till Sverige från USA för många år sedan. Vi blev kollegor på ett äldreboende. Båda undersköterskor. Hon och en usk:a (Lars) var för !"@#£!!$%&!! (=svordom).

Vi skötte om ett gäng äldre personer. Tänk människor som du och jag som blivit gamla och i behov av hjälp. Silvia (och Lars) hade så bråttom. Vid matning, vid wc, besök, när medicin skulle intas, vid tvätt, när magen skulle skötas osv. Minns Silvia fick på handskar och grävde upp i ändtarmen på vissa när de skulle `plockas´ dvs plocka ut avföringen för hand när det var förstoppning.Inte ett vänligt ord, en hand att hålla i, ett leende, smörja fötterna (t ex medan man ändå pratade). När jag såg denna människa i affären började hjärtat slå snabbare. :( Jag studerade henne och hon såg mig inte.

Jag mindes. Blev arg. Ville gå fram och sparka henne därbak! Hur vill man själv ha det om man behöver hjälp? Eller min favoritfråga i mitt eget arbete: VEM ÄR JAG DÄR FÖR? Det är den enda fråga man behöver ställa sig. Jag slutade snabbt på stället och började på ett boende för fem yngre utv.störda kvinnor (eller med korrekt kanske fem kvinnor med funktionsnedsättning). Där jobbade jag bla med Pelle, han som, visade sig, roade sig med att via datorn kolla porrfilmer medan jag jobbade inne i tjejernas lägenheter. Kommunen tog kontakt med chefen som ringde mig och frågade om jag märkt något. Pelle fick sluta med omedelbar verkan. Han flyttade till Australien för att gå en fotoutbildning.Det finns fler konstiga, kanske vågar jag säga ´störda´personer jag träffat på och som jag i dag skulle våga ruska om.

Jag mindes Carina (biträde) och Anna (förlåt Anna men du förbrukade din rätt...) som ´jobbade in´ sin runda i den kvällspatrull i norra Sverige där jag sommarjobbade i en sommar för länge sedan) och (läs och häpna (åkte hem!) eller Anna som åkte och tog ett aerobicpass under arbetspass (´jag hade ändå inget att göra´).

Jag blir så arg!! Gamla som knappt fick tid på sig att dricka sin filmjölk, som inte fick ordentligt med vätska, tog det för lång tid så var de ´mätta´resonerade dessa två. Jag minns wettexduken som borde kasserats för månader sedan. Disken som fick stå. Osv. osv.

Silvior, Annor och Carinor, Pellar och Larsar (ni är med va? :) ) finns överallt - jag vet.

Jag är trött på dem, avskyr dem och känner att jag blir arg så här långt efter. Jag lämnade äldreomsorgen efter flera år. Jag gillar att tjäna gamla och vill behandla dem med största respekt över att ha levt ett helt liv, det var min tur att hjälpa dem. Tyvärr orkade inte ryggen. Efter sex års högskolestudier har jag i dag ett bra arbete men någonstans drömmer jag (även om jag så stolt över utbildning och arbete) om att vara mer med djur, att hjälpa djur m.m

Ewa vet vad jag menar. JU MER JAG LÄR KÄNNA MÄNNISKOR JU MER VILL JAG HA EN HUND. 

Dagen har inte enbart inneburit denna tråkighet, återkommer med positivt inlägg snart. Tack.:)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards