suntliv

Alla inlägg under oktober 2009

Av suntliv - 8 oktober 2009 19:10

Älskade Alva är sjuk. Hon får medicin igen och kanske det hjälper denna gången också, eller så är det något annat?

  

  

  

  

Älskade ´Avvisen`, mammas minsta, räddad från en djuraffär.


I dag är jag tacksam för promenader 25 min x  2.

Jag är tacksam för ett positivt telefonsamtal (obs! inte det från försäljaren från Telia, han ringde mitt i min lilla middagslur, *skratt* ).


Nu skall jag laga sojakorv stroganoff så jag har något i matlådan i morgon. :-)

Mina tankar till er, bloggvännerna (you know who you are).


Föresten, jag har sökt kurser på högskolan, kanske går att kombinera? :-)


Av suntliv - 7 oktober 2009 20:38

Tack för att Ewas Lotta mår bättre.


I kväll brinner här ett ljus för Malins älskade katt som gick i väg och aldrig kom hem utan återfanns död.


En spark i baken för de som hade köpt får och hade i ett kök på en pizzeria. Ett får hade dödats där i köket och enl media användts - på pizzan. Vad pizzeriaägarna gör i sina ´hemländer´ är en sak men herre G...


Lilla Alice söker nytt hem. Hon fick en tuff start i livet men fick sedan (under 10 år) ett tryggt och bra hem hos en äldre dam och nu har damen flyttat till ett boende då hon inte klarar av att bo i egen lägenhet längre. Alice får inte följa med. Det drar och sliter i mitt hjärta.


Jag får berätta något fantastiskt också.

I måndags ringde en klient som sa att h*n var tvungen att berätta för någon om sitt marsvin (som jag haft förmånen att träffa 2-3 gånger). Detta marsvin på 4 å hade plötsligt slutat äta och därmed snabbt minskat i vikt.

De fick tid hos veterinär som klippte tänderna och som rekommenderade avlivning. Kan inte redogöra ingående varför. De hade en tid på e.m sa h*n när h*n ringde i måndags.

Jag blev ledsen (så klart, djurvän som jag är). Så vid tiden för avlivningen stängde jag dörren till kontoret, tände ett ljus, stirrade på klockan och tårarna kom. Känns så hemskt att få veta tid, att låta det ske och inte kunna göra något (sen vet jag att det är djurägarens ansvar om det behövs bla bla, men känslan. Någon som fattar?)


Hur som helst (någon som orkar läsa?) ringde h*n i morse och sa att h*n kommit till veterinären med anhörig och de hade båda varit väldigt ledsna (fattas bara). När marsvinet fått en första spruta och låg avslappnat bad klienten att få se själv i munnen på marsvinet. Det hade som sagt rekommenderats avlivning för djuret.

Då ser de att masrvinet hade träflisor i gommen, tänderna hade växt inne i munnen då marsvinet inte velat /kunnat äta.Inte konstigt hon inte velat äta då hon haft flisor i munnen och när tänderna växt, lilla gumman. Så felet åtgärdades, tänderna slipades. Marsvinet äter nu som sällan skådat! :-) Är inte det en solskenshistoria så säj? *förtjust*


Sitter här och njuter av Richard Marx underbara låtar. Tack Spotify! :-)

Zzzzzzzzzz.

Av suntliv - 7 oktober 2009 19:50

Jag är nog ingen bra bloggvän just nu. Funderar mest på två saker: arbete och operation. Eller operation och arbete? :-)


Dagens lyft var halva priset på följande och JA jag gillar lappteknik. :-)

  

  

Sen är jag glad för denna också (även den halva priset!). Påminner mig om mindfulness som jag håller kärt. :-)

  


5 saker i dag (förutom familjen, djuren, arbete, op-tid m.m) :-)


* Mina fynd (se ovan)

* Promenad 25 min x 2 i dag

* God middag (som vanligt)

* Ny soffbordsmatta

* En sprillans ny mindfulnesskiva är utgiven av min MFlärare OCH beställd! :-)


:-) Natti natti.

Av suntliv - 6 oktober 2009 21:51

* ledig dag

* fått tid för operation

* valmöjligheter

* bloggvänner

* musik & ljudbok i telefonen under 125 minuters promenad


Jag härmar Ewa (se länklistan) som så fint brukar rada upp saker hon för dagen vill uppmärksamma extra och som hon känner tacksamhet inför. Jag har frågat om det är ok att jag är en härmapa. :-)

Mina ´5 första´ är såklart efter familj, djur, arbete, utbildning.... ok? ;-)


Zzzzzzzzz.

Av suntliv - 6 oktober 2009 21:33

  

Jag har beställt rökelse. Det stod det kunde framkalla en ´SPAkänsla´ och det älskar ju jag. :-)

Nu när mörkret kommer är det lika bra att haka på och tända massor med ljus som ger lugn och ro.


Sov med slutna ögon och öppet hjärta. God natt.


Föresten, i eftermiddags hade jag ett ärende så det blev ytterligare 30 minuters promenad. Jag är nöjd. :-)



Av suntliv - 6 oktober 2009 15:11

Ta det här med cykelhjälm till exempel. Varför är folk inte rädda om sig?

´ Cykelhjälmar är klumpiga. Det är inget mot vad en stadsjeep är´ löd reklamen. Sant.

I morse när jag kom till parken på min härliga runda hade två cyklister smällt rejält och två ambulanser var på plats.

Det första jag tittade efter var om de inblandade bar hjälm. Svar nej. Jag kämde mig genast oempatisk och satte fart förbi. :( En hjälm kan inte garantera att man inte får allvarliga skador men bär man en har man gjort vad man har kunnat. Slår man i asfalten slår man i med djävulsk kraft. *vet*

´Jag ser så dum ut i hjälm. Det gör de på neurokirurgens akut också.´ sade en kollega vars väninnan arbetar på akuten som ssk. Jag hävdar det är en vanesak att bära hjälm. Ok, det känns kanske litet ´lustigt´i början men man vänjer sig och man behöver inte ha en COOPhjälm för 79,90. :-) Det finns fräcka och tuffa hjälmar också. :-)

  


Var rädd om dig.

Av suntliv - 6 oktober 2009 13:23

Jag gillar tisdagar. De är min lediga dag. Ledig och ledig. :-) Jag är inte på arbetet och arbetar i alla fall.

Jag började dagen med en 95 minuter långpromenad i varierande tempo. Innan staden vaknade. Innan smärta började ge sig till känna. Vilket fantastiskt väder det var klockan 07:00. Temperaturen! Ljuset! Färgerna! Vinden! Tack! :-) Avslutade på COOP.


Glas, tidningar, kartong och dylikt fick i fyra pappkassar följa med till återvinningen.

Panten följde med till ICA där det blev ett kompletterande inköp.


Posten kom med ett pocketfodral jag köpt av en bloggvän. Tack snälla.

Det fanns en ´ögonsten´och ett fina ord på ett kort också med. Jag blev glad. Varmt tack. :-)

Jag gillar ´pocketar´ även om jag sedan i somras snöat in på kriminalromaner i ljudboksformat.

  

Appropå kriminalromaner så vet de av er trogna bloggvänner att jag läst Mari Jungstedt i sommar (och faktiskt just för tillfället också!). Jag har dessutom avhandlat två kriminalromaner skrivna av postens jurist Viveka Sten.

Hon skriver om Sandhamn i Stockholms skärgård.Vivecas historier är strået vassare (förlåt Mari- dina är också mycket bra). Mot slutet av böckerna när sanningen gått upp för mig har jag högt med helt öpen mun uttalat ´Vaaaaa? Näääääe! Åååååh!´ SÅ spännande, det ni! :-)SÅ jag skrev ett mail till Viveka där jag tackade henne och jag fick svar. :-)


´Hej Tina,


Tusen tack för ditt beröm. Så roligt att du gillar mina böcker!


Jag sitter som bäst och slutredigerar den tredje boken. Den heter I
grunden utan skuld och kommer i april 2010. Den utspelar sig på ett
vintrigt Sandhamn under en intensiv sportlovsvecka men går också tillbaka
i tiden till Sandhamn på tjugotalet.


Ha det gott,
Viveca´


Hennes böcker om polisen Thomas och juristen Nora är både spännande, vacker beskrivande och lärorika.

Det enda jag skulle kunna klaga på och hänga upp mig på är syftningsfel på några ställen i texten.

Det finns två delar av tre utgivna. Min varmaste rekomendation: läs Viveka Sten. :-)


Jag har pysslat med tjejerna. Här är Sara på sitt favoritställe där hon har uppsikt. :-)

  

Hanna halvsover i huset.


Det är som bekant inte enbart glädje i livet även om jag försöker fokusera på den. :-)

Om jag bortser från en del kan jag kort berätta att jag efter samtal med sjukhuset fått en tid för operation av njuren! Jag skulle kunna skriva världens längsta inlägg om det! Men det skall jag inte göra. :-/


Har pratat med min lilla mor i dag, hemma igen från sjukhuset. Har hon gett upp livet?

Man får hitta ett sätt att härda ut. Det är det jag försöker.


Tack för din tid.

Gott så.







Av suntliv - 5 oktober 2009 19:50

Har du haft en bra start på nya veckan?

Jag har här hemma skakat av mig ett par saker som retat mig och som på något sätt gör mig illa.

Jag skall i stället fokusera på ett kort, trevligt möte i morse. :-)


Har ätit en ljuvlig middag, sojakorv stroganoff med ris & sallad.

  

Vrålhungrig då det gått för många timmar mellan lunch och middag plus att jag promenerat gjorde att jag åt en chokladkaka också. :-(

  


Tjejerna har fått tillbaka sin gamla plats i tv-rummet.

  


Köket är nu ungefär ´som vanligt´. :-)

  


Fick i dag med posten en katalog från UNICEF som jag brukar köpa julkort och andra artiklar från.

Helt förtjusande är de.*tips* www.unicef.se/butik


I morgon är en ledig dag. Har en del planer. Drömmer mig bort till ett torp i norra Sverige. Få gå i skogen. Vackra färger i rost och gult. Tystnad. Återhämtning. Värme från en sprakande brasa. Gummistövlar. Duggregn. Frid. Böcker. Lugn musik. Känner nu jag inte haft semester ordentligt i sommar i och med alla undersökningar och operation.


Tidigare om åren har jag ofta rest till Gbg eller Sthlm på konsert, SPA, teater... men jag känner inte för storstad.

Räcker med att bo i en. Skulle i så fall vara ett fint hotell på Norrmalm och bara promenera, fundera, vila... åhhh.

Någon som hänger med? ;-)


Tack för din tid. :-)


Ovido - Quiz & Flashcards